مداخله در بحران عاطفی -
نویسنده:
سولماز قدرتی، سميه تکلوی، رضا كاظمی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
190
نوبت چاپ:
1

حیات فردی و اجتماعی انسان از دیر باز با بحران  های طبیعی و انسان ساخت  آمیخته است. ضرورت مداخله در بحران‌ها متناسب با شرایط فرهنگی جوامع، برکسی پوشیده نیست. در سال های نه چندان دور، پس از بحران‌‌های مختلف به خصوص بحران‌های طبیعی، تمامی توجه‌ها معطوف به نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک و مسکن بود اما امروزه خلا عظیم نیازهای روحی و روانی و نیز مداخله روانشناختی در بحران ها به شدت مورد توجه است.

 جامعه ما به دلیل تکثر فرهنگی و نیز جوان بودن نیازمند تبیین روش‌های علمی و عملی برای روانشناسان و درمانگران برای عملگرایی موثر در بحران‌ها است. از این رو این کتاب با مد نظر قراردادن این رویکرد گامی بدیع و نو برای دستیابی به این مهم می‌باشد.

بحران های مختلف طبیعی و انسان ساخت همواره در طول حیات بشری مشکلات متعددی را برای انسان ایجاد کرده است. در این بین با گسترش و رشد علوم تجربی و انسانی راهکارهای نوین و جدیدی برای التیام آلام و رنج های بشری به دست آمده است.

این کتاب کوشیده است روش ها و نتایج جدیدترین یافته های روانشناختی و تخصصی در زمینه بحران‌های عاطفی را به شکل علمی و با زبانی ساده در اختیار دست اندر‌کاران بحران، روانشناسان، روان درمانگران، دانشجویان و علاقه مندان قرار دهد.

از مهمترین ویژگی‌های این کتاب انطباق محتوای علمی و پژوهشی با بحران‌های محتمل جامعه هدف و بومی سازی روش های علمی و بیان روان و ساده آن است. در این کتاب تعریف بحران، انواع بحران بر اساس علت، انواع بحران بر اساس پیامد و تاثیر، ویژگی شرایط بحران و آسیب‌های روانی بحران مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم برای کاربردی شدن ، چهار محور موضوعی از انواع بحران ها شامل بحران تنهایی، سوگ، طلاق و خودکشی معرفی و ویژگی‌های روانشناختی آنها مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. سپس به ضرورت مداخله در بحران‌های عاطفی پرداخته شده و از انواع روش‌های درمانی به روش «درمان مبتني بر پذيرش و تعهد»، روش شناختی - رفتاری و مدل کوتاه مدت راه حل محور پرداخته شده است.

در پایان نیز شرایط روحی درمانگرانی که در درمان افراد مبتلا به بحران دست اندرکار هستند مورد توجه قرار گرفته است تا با خود مراقبتی و بازتوانی بتوانند در خدمت موثر برای جامعه باشند.

با اینکه منابع محدود دیگری با این عنوان و موضوع وجود دارد اما برخی از آنها ترجمه و برخی دیگر گردآوری است.  نکته مهم موضوع عدم انطباق محور‌های موضوعی با ویژگی‌های بومی است. عدم توجه به خرده فرهنگ‌ها، اثر بخشی راهکارها را کمتر می کند. از این رو ضرورت بومی‌سازی و توجه به موضوعات مبتلابه کشوری و استانی که پیش تر مغفول مانده بود در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

پیشگفتار/11

بخش اول: بحران و بحران های عاطفی/15

فصل اول: بحران/15

بخش دوم: انواع بحران های عاطفی/25

فصل دوم: بحران تنهایی/25

فصل سوم: بحران سوگ/43

فصل چهارم: بحران طلاق/55

فصل پنجم: بحران خودکشی/77

بخش سوم: مداخله در بحران/99

فصل ششم: ضرورت مداخله در بحران‌های عاطفی/99

فصل هفتم: انواع درمان‌ها برای مداخله در بحران/115

فصل هشتم: کارکنان بحران و روان درمانگران/185

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved