راهنمای مداخلات رواندرمانی -
نویسنده:
عذرا غفاری‌نوران، سیما دلاورقوام
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
352
نوبت چاپ:
1

اختلالات روانشناختی ازجمله افسردگی و اضطراب روزبه روز در جهان در حال گسترش است و دنیای امروز بیش از گذشته نیازمند خدمات تخصصی روانشناسان و رواندرمانگران است تا در سایه آن انسان ها بتوانند به یک زندگی ارزشمند دست یابند و کیفیت زندگی خود را ارتقاء بخشند. برای رسیدن به این هدف لزوم تهیه و تدوین و یا ترجمه کتاب هایی که بتواند به فارغ التحصیلان جوان رشته روانشناسی کمک کند تا با استفاده از آنها به مراجعین جهت دستیابی به سلامت روان کمک نماید، مهم می نماید.

می دانیم که مدل های مختلف درمانی مثل درمان های رفتاری-شناختی، درمان فراشناختی، ذهن آگاهی، درمان های مبتنی بر پذیرش و تعهد، رفتاردرمانی دیالکتیکی و دیگر رویکردهای درمانی برای درمان اختلالات روحی و روانی وجود دارد و اینکه کدام شیوه درمانی برای کدام مراجع مناسب است خود مستلزم دانش روانشناسی و تجربه کاری درمانگر است. البته هدف وابسته کردن مراجعان به رویکرد خاصی نیست بلکه صرفاً کمک به درمانگران در انتخاب و گزینش آنچه برای یک مراجع خاصی کارایی دارد، است. همه ما به، وضوح واقف هستیم که هیچ رویکردی به تنهایی برای همه عمل نمی کند و التقاطی  از رویکردها برای درمان لازم است.

مطابق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا رواندرمانی با آغاز هزاره سوم و گذر از عصر صنعت به عصر اطلاعات با تحولاتی همراه شده است. این انجمن پیش بینی کرده است که بیش از پیش قالب و چهارچوب ارائه رواندرمانی، مداخلات رواندرمانی و ارائه دهندگان خدمات رواندرمانی، تغییراتی را تجربه خواهند کرد و درمان های شناختی، رفتاری، بومی و التقاطی-تلفیقی بیش از سایر رواندرمانی ها رشد و گسترش خواهندیافت.

وقتی از خبرگان حوزه رواندرمانی درخواست شده تا پیش بینی کنند که در سالهای آتی چهره رواندرمانی را چگونه ارزیابی می کنند، چنین پیش بینی کردند که نظریه های ذهن آگاهی، شناختی رفتاری تلفیقی و چند فرهنگی بیش از سایر نظریه ها رشد خواهند کرد و مداخلات مبتنی بر تکنولوژی، خود تغییری و مهارت های روابط بین فردی رو به فزونی خواهند کرد. با توجه به این مهم در این کتاب سعی شده تمرکز بیشتری روی درمان های موج سوم از قبیل درمان های مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی و نیز درمان های مبتنی بر تکنولوژی ازجمله درمان با نوروفیدبک انجام گیرد. با این امید که مداخله گران و درمانگران با استفاده از درمان های مناسب به امر ترویج و ارتقا. سلامت روان در جامعه به روزآمدترین، اقتصادیترین و کارآمدترین شکل ممکن بپردازند.

امتیاز اصلی کتاب حاضر این است که در کنار کتاب هایی که با عنوان مداخلات و طرحهای درمانی نوشته شده است. این کتاب همزمان با تأکید بر جنبه های تئوریک تکنیک ها و روش های عملی به تفکیک هر رویکرد را نیز مطرح کرده و سعی کرده تا  از هر دو بعد مورد استفاده دانشجویان و درمانگران بالینی و تربیتی قرار گیرد. از طرف دیگر امتیاز اصلی آن این است که سعی کرده است تمام مراجعین را از  تمام ابعاد در نظر بگیرد. هنوز هم مراجعینی هستند که علاقه مند به دریافت خدمات روانکاوی و یا روان پویشی کوتاه مدت هستند و یا با استفاده از معنادرمانی بدنبال یافتن معنا در زندگی خود می باشند.

این کتاب از این بابت فرصتی در اختیار درمانگران برای این قشر از مراجعین خواهد گذاشت. ساختار کتاب به گونهای است که ابتدا بنیان های نظری و مداخلات رواندرمانی را مرور می کند و خیلی سریع وارد مرحله عمل می شود و به سوال دانشجویان که اعتقاد دارند بعد از تسلط بر پیشینه تئوریک در عمل کردن و عملیاتی کردن تئوری با مشکل مواجه  می شوند، پاسخی ارائه دهند.

پیشگفتار/17

فصل اول: مروری بر جنبه‌های نظری رویکردهای رواندرمانی/19

فصل دوم: رویکرد روانکاوی/53

فصل سوم: رویکرد انسانگرایی/وجودی/71

فصل چهارم: رویکرد شناختی- رفتاری/97

فصل پنجم: رویکردهای درمانی موج سوم/113

فصل ششم: رویکرد زیست شناختی به رواندرمانی/131

فصل هفتم: درمان های رفتاری و رفتاری - شناختی و تکنیک های آنها/143

فصل هشتم: شناخت درمانی و تکنیک های آن/209

فصل نهم: درمان های وجودی/انسانگرایی/275

فصل دهم: درمان های موج سوم/293

فصل یازدهم:  درمان های زیست شناختی/319

منابع/341

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved