مبانی شيمی معدنی (جلد اول)
نویسنده:
دکتر حسين آقابزرگ
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
645
نوبت چاپ:
3

کتاب «مبانی شیمی معدنی» در 5 فصل و سه بخش ویژه و چندین پیوست تنظیم شده است. در فصل اول کتاب سعی شده است، ضمن نگاهی کوتاه به چگونگی آفرینش جهان، از پنجره‌ای جدید، تاریخچه علم شیمی مرور شود. پس از آن با الهام از این نگرش، شیمی آلی و شیمی معدنی با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در این فصل ضمن مطالعه دو شاخه ویژگی‌ها و کلیات مربوط به شیمی آلی و معدنی، از مبحث وجود کربن نیز به‌عنوان پلی‌بین ترکیب‌های معدنی و آلی فلزی یاد می‌کند.

در فصل دوم، با اندیشه متفکران یونان باستان و عصر جدید آغاز و به‌دنبال آن به طبقه‌بندی عنصرها و تاریخچه جدول و قانون تناوبی با حوصله و تعمق بیشتر، پرداخته می‌شود، سپس انرژی اوربیتالهای اتمی و آرایش الکترونی اتم‌ها، پارامترهای الکترونی اتم‌های چندالکترونی و ارزیابی ویژگی‌های اتمی بررسی می‌شوند.

در بخش سوم که به نظریه‌های گروه و تقارن در شیمی اختصاص دارد. بسیاری از مباحث نظری شیمی از نظریه گروه تقارن سرچشمه می‌گیرد. تقارن در طبیعت، هنر و زیبایی، عمل‌های تقارن و عنصرهای تقارن، تعریف‌ها و قضیه‌های نظریه گروه، جدول ضرب گروه و چگونگی تعیین گروه‌‌های نقطه‌ای تقارن ازجمله مطالبی است که مورد مطالعه قرار می‌گیرند. تصویرهای برجسته‌‌نما، زیرگروه‌ها، ممان دوقطبی، فعالیت نوری و ترسیم ایزومرهای هندسی با استفاده از تقارن از مبحث‌های دیگری است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در آغاز فصل چهارم، باعنوان پیوندهای شیمیایی – نظریه‌های پیوندی، به ساختارهای مولکولی و الکترونی با واژه‌های اوربیتالها، پیوندها، نظریه پیوند والانس، نظریه اوربیتال مولکولی و مقایسه نظریه پیوند والانس و نظریه اوربیتال مولکولی می‌پردازد. سپس نمودار تراز انرژی اوربیتال‌های مولکولی عنصرهای تناوب دوم و تشکیل اوربیتال‌های مولکولی از دیدگاه‌های دقیق‌تر و تقارنی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در بخش بعد، اوربیتالهای مولکولی به اختصار بررسی شده و سپس به مطالعه اوربیتالهای مولکولی مولکولهای پیچیده‌تر پرداخته می‌شود.

در فصل پایانی کتاب، ابتدا مخاطبان با بلورها، سیستم‌های بلوری و شبکه‌های فضایی آشنا شده، سپس پیوندهای شیمیایی متفاوت از دیدگاه ساده مورد بررسی قرار می‌گیرند. نمونه‌های پیوندهای بین اتمی از دیدگاه دیگر نیز مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرند و در پایان فصل ساختارهای بلوری، نظریه نوار و ابر رسانایی به اختصار مطالعه و بررسی می‌شوند.

این کتاب به‌گونه‌ای تنظیم شده است که دربرگیرنده تمام جزئیات برنامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی (درس‌های شیمی معدنی 1 و شیمی معدنی 2) باشد.

کتاب حاضر در 646 صفحه و به‌قیمت 60 هزار ریال به‌چاپ رسیده است.

عنوان................................................................................................................. صفحه

پیشگفتار............................................................................................................. 10

فصل اول: مقدمه‌اب بر شیمی معدنی........................................................................ 12

فصل دوم: از جدول تناوبی تا مولکولها......................................................................... 66

فصل سوم: نظریه‌ی گروه و تقارن در شیمی................................................................ 168

فصل چهارم: پیوندهای شیمیایی – نظریه‌های پیوندی، ساختارهای مولکولی و الکترونی..... 300

فصل پنجم: جامدهای بلوری – کوالانسی، یونی، فلزی و برهمکنشهای ضعیف.................. 417

بخشهای ویژه........................................................................................................ 524

پیوستها............................................................................................................... 552

منابع................................................................................................................... 636

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه شيمي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved