کندوکاوهايی در باورها و نگرش های جامعه ايرانی
نویسنده:
مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
813
نوبت چاپ:
1

باز کاوی انگاره ها و سویه های فکری و اجتماعی یکی از دلمشغولی های همیشگی اهالی اندیشه بوده است. سال ها پیش وقتی به دنبال رفتارشناسی مردمان ایران یا هر نقطه از جهان بودیم، بهترین سند متعلق به گزارش های سیاحان و جهانگردانی بود که به آن منطقه سیاحت می کردند. این گزارش ها به همان قوت که برای ساکنان آن شهر یا دیار جذاب و شگفت انگیز بود، به همین درجه کم اعتبار و کم اعتناء نیز بوده اند. غالبا به این جهت که این نوع گزارش ها حاصل نگاه و مشاهدات چند روزه آن  سیاحان محسوب می شود.

جامعه شناسی از زمان تولد خود به تدریج این نیاز و اتکا را کاهش داده و تا امروز که مطالعه این کتاب ها جز در موارد خاص کمتر بدان رجوع می شود.

افکار سنجی یا نظر سنجی به عنوان یکی از رشته های جامعه شناسی بیش از یک قرن است با تجربه ها و تحقیقات میدانی در اقصی نقاط جهان سنجه و معیارهای به دست داده که بسیاری از تحولات آینده را می توان از طریق آن پیش بینی نمود.

در این راستا، «مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران» به عنوان یکی از موسسات تحقیقاتی در زمینه علوم اجتماعی و پژوهش های پیمایشی و نظر سنجی، گزارش های تحقیقاتی پنج سال گذشته خود را جهت آگاه سازی عموم مخاطبان و محققان حرفه ای تحت عنوان یک کتاب ارائه داده است.

کتاب «کندوکاوهایی درباورها و نگرش های جامعه» می تواند برای انتشار یافته های پژوهشی و ایجاد زمینه برای گفتگوی علمی نقد و رقابت سازنده در بین محققان، الگوی مناسبی باشد.

این کتاب، در زمینه های مختلف تحقیقاتی، کمک به ایجاد فضای باز علمی در حوزه تحقیقات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و در نهایت امکان بهره گیری همگان از نتایج تحقیقات موثر است.

درمیان انواع روش های اجرایی برای توزیع آسان داده ها و گزارش های پژوهشی، انتشار خلاصه گزارش های تحقیقاتی از ابتدا مورد توجه بوده است و این مرکز سیاست انتشار و توزیع نا محدود داده ها، اطلاعات و گزارش های پژوهش خود را در راس فعالیت های خود قرار داد و برخلاف بسیاری از موسسات و دستگاه ها که بر اساس نگرش های بی مورد، حفظ گزارش های تحقیقی در درون موسسه را مبنای سیاست خود قرار داده اند، تلاش کرده است به هر نحوی محققان، موسسات پژوهشی و مسوولان ذیربط را از نتایج گزارش های خود آگاه کند.

هم اکنون با تلاش پژوهشگران و اعضای مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، چکیده تمامی گزارش های مهم و قابل توجه به همراه پرسش نامه های آنها، با موضوعات مختلف در دسترس همگان قرار دارد.

در کتاب حاضر گزارشات سیاسی، فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی ـ مدیریتی ارائه شده است.

در بخش گزارش سیاسی، حوزه انتخابات و رفتار انتخاباتی، حوزه عملکرد مسوولان سیاسی، حوزه رویدادهای سیاسی و حوزه نگرش های سیاسی به همراه پرسشنامه طرح ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش گزارش فرهنگی ـ اجتماعی این کتاب، به حوزه مسائل شهری، حوزه مذهبی و حوزه مسائل ورزشی می پردازد و در بخش گزارش اقتصادی ـ مدیریتی نیز پرسش نامه های حوزه ارزیابی عملکرد دستگاه ها و نهادها، حوزه تحقیقات بازار و نیاز سنجی و حوزه رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفته است.

ماندگاری بقای تولیدات علمی تنها در سایه انتشار و تکثیر آنها امکان دارد زیرا تنها در این صورت است که زمینه بهره مندی درازمدت همگان از پژوهش ها و تحقیقات قبلی امکان پذیر است.

عنوان                                                                                                                    صفحه

فصل اول: گزارش های سیاسی------------------------------------------------------------------- 1

الف: حوزه انتخابات و رفتار انتخاباتی-------------------------------------------------------------- 5

ب: حوزه عملکرد مسئولان سیاسی-------------------------------------------------------------- 115

ج: حوزه رویدادهای سیاسی---------------------------------------------------------------------- 141

د: حوزه نگرش های سیاسی---------------------------------------------------------------------- 173

فصل دوم: گزارش های فرهنگی ـ اجتماعی------------------------------------------------------- 197

الف: حوزه مسائل شهری (فرهنگی ـ اجتماعی)-------------------------------------------------- 201

ب: حوزه مذهبی----------------------------------------------------------------------------------- 265

ج: حوزه مسائل ورزشی--------------------------------------------------------------------------- 497

فصل سوم: گزارش های اقتصادی ـ مدیریتی------------------------------------------------------- 527

الف: حوزه ارزیابی عملکرد دستگاه ها و نهادها--------------------------------------------------- 531

ب: حوزه تحقیقات بازار و نیاز سنجی-------------------------------------------------------------- 625

ج: حوزه رضایت شغلی---------------------------------------------------------------------------- 743

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved