هيدروكسي آپاتيت: نانو ذرات معدني استخوان (خواص، كاربردها و روش هاي ساخت)
نویسنده:
مهدي سادات شجاعي
مترجم:
سال نشر:
1389
صفحه:
232
نوبت چاپ:
1

بافت هاي سخت پستانداران يعني استخوان، عاج و ميناي دندان كامپوزيت هايي متشكل از ذرات معدني، انواع مواد آلي همچون پروتئين ها و آب هستند. در واقع استخوان را مي توان به عنوان يك نانو كامپوزيت طبيعي با درصد بالاي فاز معدني در نظر گرفت كه شكل نهايي و اسكلت بدن را تشكيل مي دهد. فاز معدني استخوان و دندان به طور عمده از طبقه خاصي از كلسيم فسفات ها به نام هيدروكسي آپاتيت تشكيل شده است.

در حال حاضر، تحقيقات گسترده اي در دانشگاهها و مراكز پژوهشي داخلي و خارجي بر روي سنتز و كاربرد نانو ذرات هيدروكسي آپاتيت انجام مي گيرد، به طوريكه ساليانه تعداد زيادي مقاله در اين زمينه در پايگاه اطلاعات علمي ISI  نمايه مي شوند و كشور ما در اين زمينه از رتبه خوبي برخوردار است.

در فصل اول كتاب كه به عنوان مقدمه اي براي ورود خواننده به فصل هاي بعدي تدوين شده است، مطالبي در رابطه با تركيب و ساختار استخوان و انواع زيست مواد را ارائه مي دهد. هيدروكسي آپاتيت از يك طرف جزء خانواده بزرگ كلسيم فسفات ها و از طرف ديگر جزء خانواده بزرگ آپاتيت ها مي باشد. به همين دليل در فصل دوم كتاب به طور خلاصه در رابطه با انواع آپاتيت ها و كلسيم فسفات ها اطلاعاتي آمده است. در فصل سوم در رابطه با خواص اصلي هيدروكسي آپاتيت همچون خواص زيستي، فيزيكي و مكانيكي بحث شده است.

در فصل چهارم اين كتاب براي اولين بار روش هاي فوق به صورت بسيار ساده و قابل فهم دسته بندي شده اند، به گونه اي

كه هر يك از روش هايي كه تاكنون براي سنتز هيدروكسي آپاتيت گزارش شده اند در يكي از دسته هاي فوق قرار مي گيرند.

در فصل پنجم كتاب سعي شده است كه برخي از اصلي ترين روش هاي شناسايي و تأييد ساختار هيدروكسي آپاتيت همراه با اطلاعات طيفي طبقه بندي شده شرح داده شوند. يكي از دلايل اصلي كاربردهاي بسيار متنوع هيدروكسي آپاتيت، قابليت بالاي كنترل خواص اين ماده همچون زيست سازگاري، زيست فعالي، حلاليت، سينتر پذيري، شكل پذيري، مشخصات مكانيكي و توانايي جذب مواد مختلف با استفاده از تغيير شرايط سنتز و يا تغيير نوع فرآيند سنتز است. به همين دليل در آخرين فصل كتاب حاضر سعي شده است كه كاربردهاي متنوع نانو ذرات هيدروكسي آپاتيت به طور مفصل معرفي شوند. در انتهاي هر فصل نيز مراجع و مأخذ مربوطه آورده شده اند.

كتاب «هيدروكسي آپاتيت نانو ذرات معدني استخوان» در 232 صفحه و به قيمت 4800 تومان در اختيار تمامي علاقه مندان قرار دارد.

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پزشكي پزشكي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved